A-merken zoals Campina, Calvé en Heineken hebben een slecht jaar achter de rug.
De honderd grootste A-merken in de supermarkt, waaronder Campina, Douwe Egberts, Heineken en veel merken van Unilever, hebben het slecht gedaan in 2013. Daarover schrijft de NOS op basis van een rapport van de EFMI Business School.
In 2013 steeg de omzet van A-merken met maar 0,3 procent, het laagste percentage sinds 1998, het eerste jaar dat de Business School er onderzoek naar deed.
Het marktaandeel van A-merken bedroeg 27,2 procent, o,3 procentpunt minder dan in 2012. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, ligt de oorzaak niet in het feit dat consumenten meer huismerken zijn gaan kopen, want ook die deden het niet goed.
De consument is vooral meer verse waren, zoals groente en fruit gaan kopen. De algehele omzet van de supermarkten steeg namelijk wel: met 1,5 procent.
Lees ook
Prijzenslag? Consument koopt minder, betaalt meer in supermarkt
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl